Бизнес
общуването може да бъде много изнервящо. Правилата в него са малко по-различни
от етикета в останалите житейски сценарии, но бизнес школите рядко преподават
тайните на професионалния етикет.
Това
обаче прави специалистът Барбара Пактър, според която
бизнесмените трябва много добре да разбират определени правила, когато се
появяват на събитие. От начина, по който се представяме, до избора на храна в
ресторантите, ето какво трябва да знаем, когато общуваме делово:
1.
Винаги казвайте пълното си име.
Ако то е твърде дълго, Пактър съветва да използвате визитни картички, за да
могат хората да го запомнят. Според нея дори промяната или скъсяването на името
не са неприемливи, ако искате да бъдете запомнени.
2.
Винаги ставайте прави, когато ви представят на някого. Така подчертавате присъствието си. Ако не можете да станете,
наклонете се малко напред, за да покажете учтивост.
3.
Благодарете само веднъж-два пъти на разговор.
По-честа употреба ще разводни силата на „Благодаря” и може да ви накара да
изглеждате безпомощни или жадни за внимание.
4.
Разпращайте отделни благодарствени писма.
След като сте били поканени на приятно събитие, до 24 часа трябва да изпратите
благодарствена бележка до всички, на които искате да
благодарите, поотделно.
5.
Никога не придърпвайте стола на някого.
Няма проблем да държите вратата отворена за госта си, но според Пактър не бива
да придърпвате стола им, независимо от пола на госта. Това е социално правило,
което трябва да оставите за неофициални ситуации.
6.
Не кръстосвайте крака. Това
показва защитна позиция, а понякога може да бъде и твърде секси за бизнес
среща.
7.
Съберете пръсти, когато сочите нещо.
Сочете с отворена длан и прилепени, изпънати пръсти. Ако използвате само
показалеца си, изглеждате агресивни и дори невъзпитани.
8.
Винаги чупете хляба с ръка. Никога не
използвайте за това нож на бизнес вечерите. Чупете парченце по парченце с
ръката си.
9.
Не избутвайте чинията си и не трупайте съдовете един върху друг, когато
приключите. Вие не сте келнер. Оставете
персонала да си свърши сам работата.
10.
Никога не искайте да ви увият храната за вкъщи. Отишли сте да правите бизнес, не за остатъците. Този навик
е ОК за семейни, но не и за бизнес вечери.
11.
Балансирайте избора си на храна с този на госта си. Това означава, че ако той или тя поръча предястие или
десерт, същото трябва да направите и вие. Не бива събеседникът ви да се чувства
неудобно, че яде блюдото си сам.
12.
Ако домакинът спазва някакви хранителни ограничения, мислете в какъв ресторант ви е завел. Повечето хора не
налагат особеностите на храненето си на другите, но все пак може да прецените
какво да поръчате по избрания тип ресторант. Ако домакинята ви е вегетарианка,
но ви е завела в ресторант, прочут със скарата си, няма проблем да поръчате
месо.
13.
Знайте къде се поставят чиниите и приборите.
Запомнете това просто указание: в думата „ляво” има четири букви, а в „дясно” –
пет. Хлябът се поставя отляво и също съдържа 4 букви. Отляво ще поставите и
всякаква друга допълнителна храна – салати, крекери и др. Питиетата пък се
оставят отдясно на чинията. В думата „питие” има 5 букви. Вилицата се поставя
отляво, а ножът и лъжицата – отдясно.
14.
Домакинът винаги плаща. Ако вие
сте поканили другия на вечеря, то домакинът сте вие и трябва да платите цялата
сметка. Ами ако гост от мъжки пол иска да плати вместо домакинята? Тя може да
каже „О, не се безпокойте – плаща фирмата” или да стане и да оправи сметката
далеч от гостите. Това е чудесен начин за плащане и за мъжете. Важното е да не
се карате с никого за сметката. Ако гостът много настоява да плати, му
позволете, вместо да спорите.
15.
Сбогувайте се учтиво. Трябва да говорите, докато си
тръгвате. В тази точка на срещата вие контролирате нещата и е много по-приятно
да се разделите, бърборейки неангажиращо. Пригответе си предварително и
„реплики за оттегляне”, ако ви се наложи да тръгнете по-рано. Може да кажете нещо
простичко, като „Много се радвам, че се срещнахме” или „Ще се видим другата
седмица на събранието”.
Няма коментари:
Публикуване на коментар