Връзката между добрите практики на управление и качеството на дейността
на компаниите напоследък е обект на все по-нарастващ интерес в света на
бизнеса. На доброто корпоративно управление все повече се залага като на
инструмент за развитие и стабилно функциониране на компании от всякакъв вид и
поради това прилагането му се смята за един от критичните фактори за
осигуряване на успеха на техния бизнес. Най-често корпоративното управление се
разглежда като съвкупност от структура и взаимовръзки, които заедно определят
насоката на функциониране и развитие на компанията. Обикновено негов център е
бордът на директорите, а връзките му с останалите първостепенни участници в процеса
(акционери, мениджмънт) са от критично значение. Рамката на корпоративното
управление във всяка компания е под силното влияние на законовите,
регулативните, институционалните и етични норми на обществото и средата, в
която оперира тя.Учени и експерти, комисии и комитети по целия свят от много
време се занимават с определяне, описание и обосноваване на „доброто
корпоративно управление”. Въпреки различните съществуващи дефиниции, в широкия
смисъл на термина, то представлява управленческата отговорност на
корпоративните ръководители да се грижат за поставяне на целите и формиране на
стратегиите на компанията, както и за тяхната реализация в съгласие със
съществуващите норми на обществото във всеки един момент. Понятието се свързва
с увеличаването на способността на компанията да генерира ползи за своите
акционери (чрез иновации, предприемачество, развитие и т.н.), подобряването на
отчетността и на контрола на възможните рискове. За всяка отделна компания
рамката на корпоративното управление трябва да бъде съобразена с икономическия
сектор, в който е тя, типа на бизнеса и ресурсите на компанията, нейната
вътрешна култура и т.н. Въпреки това е очевидно, че то представлява нещо повече
от обща рамка на това кой носи отговорността и кой държи властта в компанията.
За негова най-важна цел се смята постоянното увеличаване на ползите за
акционерите и непрестанното поддържане на висок ръст на развитието на
компанията. В основата на най-разпространения подход към корпоративното
управление са поставени три основни фактора, а именно :
·
Акционерът е от първостепенна важност за компанията
·
Групата на акционерите е разнородна
·
Увеличаването на ползите за акционера е основната
причина за съществуването на компанията
Най-важните
цели, които се преследват при този подход към корпоративно управление са
няколко. На първо място се търси осигуряване на максимална защита за
инвеститора, за да бъдат гарантирани неговите дългосрочни интереси. Това е и
предпоставката за постигане и на друга цел – повишена активност на акционерите.
Също толкова важен за корпоративното управление е и постоянният стремеж да се
подобрява достъпът до капиталовите пазари и да се насърчат дългосрочните
инвестиции. Не бива да се забравя и перманентното насърчаване на иновациите и
развитието на компанията.Съществуват множество трудности и препятствия пред
постигането на така формулираните основни цели. Най-сериозната сред тях
вероятно е свързана с преодоляването на рутината – сблъсъкът на усилията
насочени към хармонизация и стандартизация на общия режим на управление на
компанията със съществуващите, вкоренили се, собствени и местни навици,
традиции и бизнес практики.
Няма коментари:
Публикуване на коментар